Makale Özeti

Silverlight uygulamalarında video işlemlerinin yapılabilmesi için MediaElement kontrolünün kullanımına değindiğimiz bu makalede bir Videonun buffer işlemlerinden maskelemesine kadar bir çok detay ele alınıyor.

Makale

Silverlight uygulamalarında videonun yeri çok önemli, tarayıcı ve platform bağımsız olarak istemci tarafında klasik WMV dosyalarını oynatabiliyor olmak büyük avantaj sağlıyor. Tabi tüm bunları yapabilmek için Silverlight içerisinde MediaElement nesneleri kullanmamız gerekiyor. Bu yazıda MediaElement'in kullanımına ve bazı özelliklerine göz atacağız.

<Canvas xmlns="http://schemas.microsoft.com/client/2007"

      xmlns:x="http://schemas.microsoft.com/winfx/2006/xaml"

      Width="300"

      Height="300"

      Background="White"

      x:Name="Page">

  <MediaElement Width="300"

              Height="300"

              Canvas.Left="0"

              Canvas.Top="0" />

</Canvas>

Herhangi bir Silverlight uygulamasına yukarıdaki şekli ile bir MediaElement yerleştirebilirsiniz. Klasik Silverlight nesnelerinde olduğu gibi MediaElement'in de Width, Height ve Canvas.Left, Canvas.Top özellikleri ile sahnedeki boyutu ve konumu belirlenebiliyor.

  <MediaElement Width="300"

              Height="300"

              Canvas.Left="0"

              Canvas.Top="0"

              Source="Lake.wmv"

              Volume="1"

              IsMuted="True" />

MediaElement'e herhangi bir video dosyası yüklemek için Source özelliğini değiştirmek yeterli. Source özelliğine bir dosya adının yanı sıra doğrudan MMS adresleri de aktarabilirsiniz. Ayrıca MediaElement'in Volume özelliği ile sesi veya IsMuted Boolean özelliği ile sesin açık olup olmayacağını da ayarlama şansınız var.

  <MediaElement Width="300"

              Height="300"

              Canvas.Left="0"

              Canvas.Top="0"

              Source="Lake.wmv"

              Stretch="Fill" />

Son olarak MediaElement'e ait Stretch özelliği ile video görselinin MediaElement içerisine nasıl yerleştirileceğine de karar verebilirsiniz. Bu özelliğe verebileceğiniz üç değeri aşağıdaki şekilde tanımlayabiliriz.

  • Uniform : Stretch özelliğinin varsayılan değeri olan Uniform ile video görselinin en-boy oranı bozulmadan MediaElement içerisine yerleştirilmesi sağlanır.
  • UniformToFill: Bu seçenekte video görselinin en boy oranı korunurken videonun boyu veya eni tam olarak MediaElement içerisini dolduracak şekilde büyütülür ve sığmayan kesimler MediaElement'in dışında tutularak kesilir.
  • Fill: Fill seçeneği kullanıldığında video görseli MediaElement içerisine sığacak şekilde tekrar boyutlandırılır. Bu seçenekte videonun en-boy oranı korunmaz.

Videoyu yönetmek...

Herhangi bir video dosyasını oynatırken onu durdurabiliyor olmak önemlidir. Silverlight ile böyle bir işlevsellik sağlayabilmek için kendi düğmelerimizi ve kodumuzu yazmamız gerekiyor. Bu nedenle aşağıdaki şekliyle bir Silverlight uygulaması yaratalım ve sonrasında her bir düğme için yazacağımız kodları incleyelim.

<Canvas xmlns="http://schemas.microsoft.com/client/2007"

      xmlns:x="http://schemas.microsoft.com/winfx/2006/xaml"

      Width="300"

      Height="300"

      Background="White"

      x:Name="Page">

  <MediaElement Width="300"

              Height="300"

              Canvas.Left="0"

              Canvas.Top="0"

              Source="Lake.wmv"

              Stretch="Fill" />

              x:Name="Video" />

  <Canvas Width="73"

        Height="31"

        Canvas.Left="8"

        Canvas.Top="261"

        Opacity="0.7"

        MouseLeftButtonDown="Oynat">

    <Rectangle Width="73"

              Height="31"

              Fill="#FFFFFFFF"

              Stroke="#FF000000"

              RadiusX="16.5"

              RadiusY="16.5" />

    <TextBlock Width="47"

              Height="21"

              Canvas.Left="13"

              Canvas.Top="5"

              TextWrapping="Wrap"><Run Text="Oynat" /></TextBlock>

  </Canvas>

  <Canvas Width="73"

        Height="31"

        Canvas.Left="86"

        Canvas.Top="261"

        Opacity="0.7"

        MouseLeftButtonDown="Bekle">

    <Rectangle Width="73"

              Height="31"

              Fill="#FFFFFFFF"

              Stroke="#FF000000"

              RadiusX="16.5"

              RadiusY="16.5" />

    <TextBlock Width="47"

              Height="21"

              Canvas.Left="13"

              Canvas.Top="5"

              TextWrapping="Wrap"

              Text="Bekle" />

  </Canvas>

  <Canvas Width="73"

        Height="31"

        Canvas.Left="166"

        Canvas.Top="261"

        Opacity="0.7"

        MouseLeftButtonDown="Durdur">

    <Rectangle Width="73"

              Height="31"

              Fill="#FFFFFFFF"

              Stroke="#FF000000"

              RadiusX="16.5"

              RadiusY="16.5" />

    <TextBlock Width="47"

              Height="21"

              Canvas.Left="13"

              Canvas.Top="5"

              TextWrapping="Wrap"

              Text="Durdur" />

  </Canvas>

</Canvas>

Yukarıdaki XAML kodu ile tanımlanan Silverlight nesnesinde toplam üç adet (Oynat, Bekle, Durdur) düğme yer alıyor. Her bir düğme farklı JavaScript fonksiyonlarına bağlanmış durumda. Şimdi sıra geldi gerekli JavaScript fonksiyonlarını yazmaya.

function Oynat(sender)

{

  sender.findName("Video").Play();

}

function Bekle(sender)

{

  sender.findName("Video").Pause();

}

function Durdur(sender)

{

  sender.findName("Video").Stop();

}

Her bir fonksiyonu çalıştıran düğmeye ait sender nesnesi üzerinden findName metodunu çalıştırarak Video ismini vermiş olduğumuz MediaElement'imizi bularak Play, Pause veya Stop metodları ile video üzerinde gerekli işlemleri yapabiliyoruz.

Video'nun Buffer durumunu gösterme...

Video oynatılmadan önce yüklenirken önbellekleme durumunu algılayarak kullanıcıya gösterebiliyor olmak da önemli bir işlevsellik sağlayacaktır. Bu noktada kullanacağımız MediaElement'e ait durumun adı BufferingProgressChanges olarak geçiyor.

  <MediaElement Width="300"

              Height="300"

              Canvas.Left="0"

              Canvas.Top="0"

              Source="Lake.wmv"

              Stretch="Fill"

              x:Name="Video"

              BufferingProgressChanged="Onbellek" />

Yukarıdaki şekli ile gerekli durumu ve çalıştırılacak olan Onbellek JavaScript fonksiyonunu MediaElement içerisinde tanımladıktan sonra sıra geldi gerekli JavaScript fonksiyonunu yazmaya.

function Onbellek(sender)

{

  sender.findName("Fon")["Opacity"]=sender.BufferingProgress;

}

Yukarıdaki fonksiyonda sender nesnesi bizim MediaElement'imizin ta kendisi olduğu için rahatlıkla sender üzerinden yola çıkarak MediaElement'in o anki önbellek durumunu BufferingProgress özelliğinden alabiliyoruz. Önbellek durumu 1 ile 0 arasında decimal olarak gönderileceği için aynı değeri doğrudan başka bir elementin şeffaflığına aktararak yükleme süresince sürekli şeffaftan görünür hale gelen bir animasyon yaratmış oluyoruz. Peki "fon" elementi de nedir? Aşağıdaki şekliyle fonu siyah olan bir dikdörtgeni sahneye koyarsak video yüklenirken söz konusu dikdörtgen giderek görünüz hale gelecek, sonrasında da üzerinde video gözükecektir.

  <Rectangle Width="300"

            Height="300"

            Fill="#FF000000"

            Stroke="#FF000000"

            Canvas.Left="0"

            Canvas.Top="0"

            x:Name="Fon" />

Videoları maskeleme

Maskeleme işlemleri XAML kodlarında Clipping olarak geçer. O nedenle tüm Silverlight nesnelerine olduğu gibi MediaElement'lere de Clip'ler ayarlanabilir. Bunu için aşağıdaki gibi basit bir kod kullanabiliriz.

  <MediaElement Width="300"

              Height="300"

              Canvas.Left="0"

              Canvas.Top="0"

              Source="lake.wmv"

              Stretch="Fill"

              x:Name="Video"

              BufferingProgressChanged="Onbellek">

    <MediaElement.Clip>

      <EllipseGeometry RadiusX="50"

                      RadiusY="50"

                      Center="100,100"></EllipseGeometry>

    </MediaElement.Clip>

  </MediaElement>

Gördüğünüz gibi MediaElement içerisinde ayrı bir EllipseGeometry nesnesi Clip olarak tanımlanmış durumda. Bu şekilde kod yazabileceğiniz gibi doğrudan Expression Blend içerisinde görsel olarak da maskeleme yapma şansınız var. Blend içerisinde herhangi iki nesneyi "Objects and Timeline" panelinden seçerek sağ tıkladığınızda gelen menüden Path / Make Clipping Path komutu vermeniz halinde seçili olan üstteki nesne bir alt nesneye Clip olarak ayarlanacaktır. Aynı şekilde Clip ayarlanmış bir nesneye sağ tıkladığınızda gelen menüden de Path / Release Clipping Path diyerek maskelemeyi kaldırma şansınız da var.

Daron Yöndem
MCT, MCPD, MCITP, MCTS, MCSD, MCAD
MCDBA, MCP, ACP, ICSD, IEL'03
http://daron.yondem.com